Communiceer beter: weet wie of wat je centraal stelt

Amsterdam Centraal

Foto: Flickr/Generaal Gibson

De gemiddelde treinreiziger is bekend met het fenomeen ‘vertraging’. Een tijdje geleden hebben de Spoorwegen geprobeerd het gedoodverfde woord uit hun vocabulaire te verbannen.  Je zult het de omroepers niet meer horen zeggen (die roepen nu: “De trein vertrekt over vijf minuten”), maar op de borden boven het perrons zorgt het woord nog altijd voor ergernis. Niet dat de mededeling die uit de luidsprekers schalt tot minder gezucht en gekreun leidt, de boodschap blijft hetzelfde: wachten.

Dus wedt de NS ook op een ander paard: béter informeren. Met de opkomst van de smartphone hebben de meeste reizigers tegenwoordig toegang tot een digitaal spoorboekje. Dat is bovendien super actueel, want de Spoorwegen voeren trein-apps de meest actuele reisinformatie. Handig.

Scrollen en klikken
Minder handig is dat je nogal moet scrollen en klikken en plannen voordat je weet van welk spoor de Intercity naar Enschede vertrekt. Rennend door de stationshal is dit soms vaak zoveel werk dat je toch in een trein later belandt. Vooral daaraan dankt de onafhankelijke app ‘Trein’ haar succes. Lange tijd was dit de enige app die de reiziger een lijstje met vertrektijden voorschotelde van het dichtstbijzijnde station. Inmiddels kan de ‘Reisplanner Xtra’ van de NS dat ook.

Nieuwe app
Toch komt er binnenkort een nieuwe app die een goede kans maakt om de ‘Reisplanner Xtra’ en ‘Trein’ omver te blazen. ‘Railway NL’ doet hetzelfde als zijn concurrenten, maar neemt de reiziger als vertrekpunt in plaats van het spoorboekje. Dus weg zijn de volgepropte tabellen met kleine cijfertjes en onnodige tussenstappen. Met slechts vier clicks en in niet meer dan 17 seconden weet je waar je moet zijn. Dat is een hele verbetering ten opzichte van ‘Trein’ en de ‘Reisplanner Xtra’ (respectievelijk 8 clicks, 46 seconden en 7 clicks, 34 seconden). Bovendien worden zaken die echt belangrijk zijn, zoals vertrekspoor en -tijd groot weergegeven.

Beter product
Dit voorbeeld illustreert hoe het denken vanuit de reiziger (in plaats van het spoorboekje) leidt tot een veel beter product. De tekortkomingen (het is voorlopig nog niet mogelijk om een reis voor de volgende dag te plannen) kun je ook zien als noodzakelijke compromissen die nauwelijks afbreuk doen aan het product. Mijn inschatting is dat ‘Railway NL’ een groot succes wordt, downloaden dus! (binnenkort verkrijgbaar in de App Store)

Guido,

tekst en concept

Inspiratie, Ontwikkelingen | , , , , , ,