Hoe kunnen social media je zorgmerk versterken?

De versterking van je zorgmerk start bij je medewerkers. Kennis delen en op elkaar betrokken zijn kan voor cliënten veel verbeteringen opleveren die zij direct ervaren.

Maar daarvoor hoeft de onderliggende communicatie via social media voor cliënten niet zichtbaar te zijn. Ook in arbeidsmarktcommunicatie kan social media worden ingezet om geïnteresseerden met hun toekomstige collega’s in gesprek te laten komen. En ook dit is merkversterkend zonder dat dit de publieke zichtbaarheid van het merk vergroot.

De kracht van social media zit vooral in het doelgerichte. Dat je om meerdere doelen te bereiken ook steeds verschillende doelgroepen aanspreekt met voor ieder andere informatie. Om versnippering te voorkomen is het wel van belang om vanuit dezelfde visie, waarden en/of ambitie te handelen en te communiceren. Om hier duidelijk over te communiceren valt veel te zeggen voor storytelling. Waarbij je verhalen publiceert over de ‘pareltjes’ in je dienstverlening.  Zolang deze een helder verhaal vertellen over, of beter nog, een krachtig beeld laten zien van de ambitie van je organisatie -van  je zorgmerk.

Heel veel voorbeelden van toepassingen van social media zijn er in de zorgsector nog niet zichtbaar. Maar als je het lijstje van mogelijke resultaten van social media de revue laat passeren (kennis delen, informeren, zenden, dienstverlening, relaties, luisteren, co-creatie, dialoog enz.) is er niet veel creativiteit voor nodig om heel aardige toepassingen te bedenken. Gewoon aan de slag ermee!
Inspratie? Kijk eens wat KLM met social media heeft gedaan:
http://www.youtube.com/watch?v=pqHWAE8GDEk&feature=player_embedded Veel plezier!

Pieter-Marijn,

Advies en strategie

Strategie | , , , , , , ,