Nieuwe collega’s vind je via Facebook

Wel een spiksplinternieuwe operatiekamer, maar geen team om er operaties uit te voeren. Dat overkwam het Catharina Ziekenhuis. Om dat probleem snel op te lossen, wilde het ziekenhuis wel eens iets nieuws proberen. In plaats van advertenties in de krant, werden twee Facebookpagina’s en Twitteraccounts in het leven geroepen. OK-medewerkers Linda en Lisette gingen op de pagina’s en op Twitter bijhouden wat ze zoal doen op een dag. De uitleg van het ziekenhuis: “We ontdekten (…) dat sollicitanten heel erg geïnteresseerd waren in de sfeer op de OK, de manier van werken, het soort team.” Via social media konden Linda en Lisette dat laten zien.

In drie maanden tijd kregen de dames bij elkaar ruim 300 likes en zo’n honderd Twittervolgers. Dat vertaalde zich door in zes nieuwe collega’s. Een mooie oogst in een krappe arbeidsmarkt.

Referral marketing

De Van Neynselgroep, een ouderenzorgorganisatie in Den Bosch, vliegt het net even anders aan. De eigen Facebookpagina wordt gebruikt om medewerkers actief te betrekken bij het vinden van nieuwe collega’s (referral marketing). Wie van buitenaf komt (zoals potentiële sollicitanten), krijgt een kijkje in de keuken van de organisatie. Wat speelt zich er af, waar houden medewerkers zich mee bezig en wat kun je er betekenen? De Van Neynselgroep heeft met een brede online campagne, waar Facebook een belangrijk onderdeel van is, in twee maanden tijd twaalf mensen aan zich weten te binden.

Beide initiatieven laten zien hoe krachtig social media – en Facebook in het bijzonder – zijn als wervingsinstrument. Het Inventief verzorgt workshops om de mogelijkheden te ontdekken én toe te passen.

Guido,

tekst en concept

Recent werk, Strategie | , , , , , , , ,