Win de slag op de arbeidsmarkt (1)

Deur staat open

Foto: Flickr/Börkur Sigurbjörnsson

Uw organisatie heeft een voordeur en een achterdeur. Deze serie blogs gaat over het openen van de een en het dichtdoen van de ander: talent aantrekken én behouden. Alleen zo wint u de slag op een krappe arbeidsmarkt.

De voordeur openen gebeurt vaak alleen nog met een advertentie. Maar in wezen zet u de deur dan op een kier. Als u tien jaar ervaring eist, zet u er nog een voet achter ook. Als u vist in een bijna lege vijver, weet u bij voorbaat al wat er gebeurt: de deur wordt niet platgelopen.

U heeft meer wind in de zeilen nodig. Welkom moet niet alleen op de deurmat staan.

Medewerkers zijn het uithangbord van uw organisatie. Zij weten als geen ander wat zich achter de voordeur afspeelt en brengen dat bewust of onbewust bij hun omgeving voor het voetlicht. Zij vertellen uw verhaal. Daar kunt u op meeliften door een brug te slaan tussen de wensen van medewerkers (fijner werken, meer kunnen beteken) en uw ambitie (talent aantrekken en behouden).

Vraag medewerkers om hun omgeving te attenderen op uw vacatures. Help ze met folders, visitekaartjes en open dagen. Rol de rode loper uit. En benut social media. Die laatste zijn geloofwaardiger en persoonlijker dan welk ander communicatiemiddel dan ook. Door het sociale aspect werken ze voor u. Wegwijzers (gedeelde links) naar uw geopende voordeur schieten als paddenstoelen uit de grond.

Stel doelen. Want zonder doelen zijn behaalde resultaten nooit taart waard. En koppel terug. U vraagt wat van uw medewerkers, dat betekent dat ze iets van u terugverwachten.

Deze aanpak heeft niet alleen effect op de voordeur, maar ook op de achterdeur. Betrokken medewerkers blijven langer. U betrekt ze. Dat is het eerste wapenfeit om de slag op de arbeidsmarkt te winnen.

Guido,

tekst en concept

Strategie | , , , , , ,