Inspiratie voor een nieuwe brochure

Als bedrijf of organisatie wil je je altijd zo goed mogelijk positioneren op de markt. Een sterk merk ontwikkelen. Het is belangrijk dat de mensen weten waar jouw onderneming voor staat en wat je precies doet. 

VOF Dubbele Diagnose is een organisatie die behandeling biedt voor patiënten met een dubbele diagnoseproblematiek: verslavingsproblemen in combinatie met psychiatrische problemen. Zij willen via een brochure kenbaar maken waar zij voor staan en vooral antwoorden geven op de vragen die hun doelgroepen hebben. Om helder te krijgen wat er in deze brochure zou moeten staan, organiseerde Het Inventief een inspiratiesessie met medewerkers, specialisten en managers van Dubbele Diagnose.

Werkwijze

Het is natuurlijk makkelijk om met één leidinggevende van een organisatie om de tafel te gaan en te vragen wat er volgens hem in een brochure zou moeten komen. Het Inventief werkt niet op deze manier. Wij zijn van mening dat je zo niet je doelgroep vertegenwoordigt en dus geen blad kunt maken waar mensen zich mee identificeren. Daarom nodigde Het Inventief Dubbele Diagnose uit bij Het Inventief om samen tot een zo goedmogelijke inhoud te komen.

Centrale boodschap

Om helder te krijgen wat er in een brochure moet komen, werd eerst gezocht naar de centrale boodschap van de organisatie. Deze werd uiteindelijk in één kernzin weergegeven. Verder kropen de deelnemers in de rol van verschillende persona’s: fictieve personen die de doelgroep representeren. Van hieruit stelden zij doelgroepverhalen op: gekeken werd wat de doelgroepen van Dubbele Diagnose willen weten en andersom.

Doelgroepverhalen

Door deze doelgroepverhalen was aan het eind van de inspiratiesessie duidelijk geworden hoe de brochure er in grote lijnen uit zou moeten zien. “Een zeer nuttige sessie. Ik had vooraf niet verwacht dat een inspiratiesessie zoveel goede ideeën zou opleveren”, was de reactie van één van de deelnemers na afloop.

Scrum

Het Inventief gaat dit project via de Scrum methode uitvoeren. Scrum hanteert een stap-voor-stap aanpak en stelt waardeverhoging, teamverantwoordelijkheid en klantbetrokkenheid centraal. Het voordeel hiervan is dat er snel een bruikbaar product ligt, dat er ruimte is voor voortschrijdend inzicht, de klant haar wensen altijd kan bijstellen en dat er voortdurend checks en vaste evaluatiemomenten zijn.

Guido,

tekst en concept

Inspiratie | , ,