‘Medewerkers willen wel veranderen, maar niet veranderd worden’

Bij het symposium ‘Zo krijgt u ze mee’ over verandermanagement, nam panellid Marjon Gerts van VGN stelling in: 

“Mensen willen van nature dingen zelf doen. Denk maar aan peuters die zeggen ‘ikke zelf doen’. Daar begint het al. Maar die peuters willen graag dingen zelf doen die je eerst als ouder voor hebt gedaan. Dit gedrag blijft iedereen bij, want wat is nou mooier dan zelf succes te boeken. Deze algemene karaktertrek is goed te gebruiken bij verandertrajecten. Kijk goed rond in je organisatie naar mensen die zaken al wel doen zoals past bij de verandering en zet deze ‘pareltjes’ in het licht. Zij zijn bijna letterlijk het lichtend voorbeeld en andere medewerkers zullen volgen. Daarom zeg ik:

“Medewerkers willen wel veranderen, maar niet veranderd worden”

Klari Taborsky, Kinderopvanggroep: “Je kunt medewerkers wel hun eigen doelen laten stellen om te veranderen, maar uiteindelijk heeft de organisatie zelf ook doelen. Die moet je wel kunnen ‘opleggen’, direct of indirect.”

Bianca Taapken, Taapken Marketing & Communicatie: “Bij veranderingen gaat het erom dat je de opinion leaders in de organisatie weet te enthousiasmeren. Daarna volgt de rest als vanzelf. En hebben ze het gevoel zelf te willen veranderen!”

Guido Castagna, Het Inventief: “Ik wil best zelf veranderen hoor. Dan eet ik iedere dag frietjes met mayonaise. Maar of dat nou is wat goed voor me is…”

Desiree Sollewijn-Gelpke, Swinhove Groep: “Onze medewerkers waren vooral het veranderen moe. Ieder jaar kwamen er weer nieuwe veranderingen. We hebben besloten een jaar gewoonweg operationeel te zijn zonder verandertraject. Ons oor te luister leggen in de organisatie. Het werd als een verademing ontvangen!

Andrea van Geenen, Van Neynsel: “Het lijkt me heerlijk om een jaar niet te hoeven veranderen, zoals bij Swinhove. Maar volgens mij zijn er altijd zaken die moeten, ontwikkelingen gaan verder. Daar moet je iets mee. Dat betekent dat je medewerkers mee moet krijgen.”

De meningen hierover lijken weinig verdeeld. Het is belangrijk je oor te luister te leggen in de organisatie om te horen waar medewerkers graag aan mee willen werken, waar zij zelf het initiatief in nemen bij veranderingen. Als dit niet de gewenste richting is, weet je wat je te doen staat: zorg dat medewerkers wel warmlopen voor de richting die de organisatie kiest.

Lees ook: ‘Veranderingen beginnen in het hart van de medewerker’

Guido,

tekst en concept

Recent werk, Strategie | , , , ,