Quickscan websites ouderenzorg: wat deugt (er niet)?

vergrootglas website

Dat de kwaliteit van websites enorm verschilt, laat zich raden. Maar hoe maakt u uw website beter? Het Inventief doet een quickscan naar de kwaliteit van websites van ouderenzorgorganisaties. Dat levert veel nuttige ideeën op over hoe het beter kan. De eerste conclusies op een rijtje.

Valkuilen

  • Organisatiestructuur als uitgangspunt – Als bezoeker zoek je naar woorden en termen waar je jezelf in herkent, zoals ‘hulp bij dementie’ en ‘thuiszorg’. Maar op veel sites is niet de klantvraag maar de organisatiestructuur gekozen als basis. Dat maakt deze sites onpersoonlijk en je vindt niet vanzelfsprekend wat je zoekt.
  • Onduidelijke navigatie – Veel sites bevatten veel informatie, maar zijn niet in staat om die met een duidelijke menustructuur te ontsluiten. Zoeken zou een alternatief kunnen zijn, maar dan moet je wel weten waar je naar zoekt en bovendien werken veel zoekfuncties niet heel goed of de resultaten worden niet helder weergegeven.
  • Weinig beeld – Fotografie, en dan zeker goede fotografie, is schaars. Daardoor is het voor de bezoeker vrijwel onmogelijk om een beeld te vormen van het karakter en de sfeer van de locatie / organisatie. Zeker ook omdat teksten hier ook bijna altijd in tekort schieten.
  • Veel jargon – Een aantal bekeken sites staat vol met jargon, zoals indicaties, zzp’s, enz. Op één site werd voortdurend over ‘WZC’ gesproken. Het duurde lang voordat we doorhadden dat daarmee ‘woonzorgcentrum’ wordt bedoeld.
  • Contactinformatie verborgen – Dit doen veel sites wel goed, maar lang niet allemaal. De contactinformatie staat verstopt of in ieder geval niet waar je die verwacht.
  • 1.0 websites – Sites van 2009 of ouder zijn zichtbaar gedateerd en niet interactief.
  • Missende crosslinks – Het komt geregeld voor dat je van het ene stukje informatie niet direct bij het andere komt, omdat een link ontbreekt. Op een pagina over ‘zorg in een woonzorgcentrum’ staan bijvoorbeeld geen links naar de locaties. Daarvoor moet je eerst naar het menu en dan op ‘locaties’ klikken.

Slimme ideeën

Natuurlijk zijn we ook hele goede, inspirerende zaken tegengekomen.

  • Oog voor de doelgroep - De website van Amaris Zorggroep is duidelijk gericht op (potentiële) cliënten. Maar ben je verwijzer of vrijwilliger, dan is er ook duidelijk aan je gedacht.
  • Nuttige functie: agenda – Wil je cliënten vaker naar je website laten komen? Dan is het aanbieden van een agenda een slimme zet. De agenda moet dan wel goed gevuld zijn en duidelijk gepresenteerd. Bij het Bartholomeus gasthuis is dat goed gelukt.
  • Verbind mantelzorgers – Veel zorgorganisaties worstelen ermee: hoe betrek je familie bij de zorg? Beweging 3.0 probeert het met familiekanalen. Voor iedere locatie is een aparte site waar bewoners en hun familieleden nuttige informatie vinden en worden aangemoedigd om samen dingen te doen. Wij denken dat de kanalen nog beter uitgewerkt kunnen worden, maar het idee is goed.
  • Slimme menu’s – Als je veel informatie te bieden hebt, moet je die slim ontsluiten. Het menu is dan vaak een worsteling. Met teveel items wordt het onoverzichtelijk. Verstop je alles achter een beperkt aantal items, dan kan niemand iets vinden. Careyn heeft dit weten op te lossen. We komen deze menuopzet wel vaker tegen, maar die van Careyn zit werkelijk goed in elkaar.
  • Aangenaam kennismaken – Veel homepages die we zien zijn strak en zakelijk. Je kunt er geen sfeer proeven. Bij Zorggroep De Vechtstreek (een website uit onze eigen stal) is dit anders. Grote woorden en foto’s in een contentslider geven meteen een goede eerste indruk.

Een betere website voor uw organisatie?

Het Inventief ontwikkelt moderne, functionele websites waarbij de gebruiker altijd centraal staat. Bekijk een aantal voorbeelden of bespreek de mogelijkheden. Houd ook deze blog in de gaten voor mee quickscanconclusies.

Guido,

tekst en concept

Inspiratie, Ontwikkelingen | , , , ,