‘Veranderingen beginnen in het hart van de medewerker’

Bij het symposium ‘Zo krijgt u ze mee’ over verandermanagement, nam panellid Anique van Dijck van STMR stelling in:

“In onze organisatie was het echt stilstaan. Er heerste een eilandjescultuur en collega’s deden wat ze deden, omdat het hun werk was. We zijn toen op zoek gegaan van wat nu de zaken zijn waar medewerkers warm voor lopen. Wat is nu datgene wat iedereen wil bereiken. We kwamen erachter dat voor iedereen het uitgangspunt is dat we elke vraag die klanten stellen graag met ‘ja’ beantwoorden. Vervolgens gaan we kijken hoe die vraag reëel is in te vullen. Zo kwamen we op de pay off ‘Het kan…!’. Daarom zeg ik nu vol overtuiging:

“Veranderingen beginnen in het hart van de medewerker”

Monika Kooij, Bureau Jeugdzorg: “Soms zijn er veranderingen nodig die niet in het hart liggen van medewerkers, maar die wel heel erg nodig zijn. Die moeten dan ook gewoon door kunnen gaan.”

Hilde Beckers, Nexzus: “Je moet je afvragen of er werkelijk een issue is of er de noodzaak ligt om samen op te trekken. Dus niet samenwerken om samen te werken, maar ervoor zorgen dat de optelsom van medewerkers zorgt voor een gestroomlijnder proces. Als het op een andere of eenvoudigere manier kan, doe dat dan. Anders kost het je de kop.”

Een van de aanwezigen: “Het werkt om medewerkers te inspireren zelf aan de slag te gaan. Dan doen ze het met het gevoel dat ze het zelf kunnen, zelf in staat zijn belangrijke verantwoordelijkheden aan te gaan. Ik vond het lastig om zaken los te laten, maar ik merk dat het vertrouwen van medewerkers groeit als ze zelf in de bestuurdersstoel zitten. Dan komen veranderingen pas echt goed tot hun recht.”

Pim Dijkstra, Neos: “Bij strategische beslissingen, die steeds belangrijker worden nu er steeds meer concurrentie plaatsvindt, lijkt het me lastig om altijd te volgen waar medewerkers warm van worden. Misschien moet je daar juist zorgen dat medewerkers de verandering in hun hart krijgen, dat ze er voor willen gaan. En dat is een heel andere uitdaging.

“Medewerkers zelf de verantwoordelijkheid geven over bepaalde aspecten binnen een verandering zorgt ervoor dat zij enthousiast raken. Het moet dan wel een verantwoordelijkheid zijn die bij hen past, waar ze zich echt verantwoordelijk voor voelen. Dat betekent dat het in sommige gevallen niet mogelijk is een medewerker in het hart te raken met een verandering. Dan is het handig om een andere koers te kiezen.”

Lees ook: ‘Medewerkers willen wel veranderd worden, maar niet veranderd worden’

Guido,

tekst en concept

Recent werk, Strategie | , , ,