Wennen aan scrummen – deel 2

user storyNog nooit gehoord van Agile of scrum? Geen idee waarom deze manier van werken helpt om projecten beter uit te voeren? Ontdek het! Deel 2 van een driedelige serie over wennen aan scrummen.

Verhalen vertellen wat moet (en hoe!)

“Misschien zegt u: ‘Als landheer wil ik indringers buiten houden zodat ik mijn eigendommen kan beschermen’”, sprak de tweede aannemer in deel 1 van deze serie. Dit is een voorbeeld van een user story; een gebruikersverhaal. De aannemer verplaatst zich in de gebruiker van het kasteel (‘Als landheer…’), diens wens (‘wil ik…’) en de motivatie achter de wens (‘zodat ik…’). User stories horen bij scrum als meel bij brood. Ze vormen de absolute basis. User stories dwingen je om na te denken over wat je gaat maken en voor wie. Zo voorkom je dat je iets gaat maken dat misschien heel mooi is, maar waar niemand interesse voor heeft of waarvan niemand weet hoe het werkt.

Een user story, een verhaal dus, vertelt je wat je moet doen. In het geval van de aannemer van het kasteel, weet hij dat er een slotgracht moet komen. Of misschien toch liever een muur? Daarover kan hij overleggen met de landheer en hij heeft er vast ook zijn eigen ideeën over. Dan kan de aannemer taken bedenken. Materiaal verzamelen. De gracht uitgraven. Een kanaal naar de rivier graven. Een ophaalbrug maken. De taken komen achter elkaar naar boven, simpelweg door te kijken naar de user story.

Redeneren vanuit de ontvanger in plaats van de zender

Scrum en user stories komen uit de softwarewereld. Geen wonder, want programmeurs maken maar al te vaak systemen de ze alleen zelf begrijpen. Met user stories voorkom je dat.

Veel organisaties zijn geneigd om vooral te zenden. Ze hebben een centrale boodschap voor ogen die ze over willen brengen op klanten. Met user stories redeneer je vanuit de ontvanger. Waarom zou die geïnteresseerd zijn in het verhaal in je blad of een functie op je website? User stories helpen je ook om te prioriteren. Door vanuit de gebruiker te redeneren, weet je welke functies als eerste moeten worden ontwikkeld.

Sneller resultaat met een sprint

De landheer kan in een periode van twee jaar een heel kasteel laten bouwen. Of hij kan afspreken met de aannemer dat na een maand de eerste toren staat. U weet waarom hij voor het laatste kiest. Als u wel een eens bij een groter project betrokken bent geweest, weet u hoe makkelijk de planning daarvan uit de pas loopt. Wat vlot had moeten verlopen, is al snel een blok aan het been. Scrum lost dat op door te werken in sprints.

Een sprint duurt twee tot vier weken. In die periode bouwt u geen kastelen, maar torens: afgeronde, werkende onderdelen. De user story is hierbij het uitgangspunt. Laten we nog eens de user story nemen die de aannemer suggereerde: ‘Als landheer wil ik indringers buiten houden zodat ik mijn eigendommen kan beschermen’. De aannemer en de kasteelheer bespreken de te verrichten werkzaamheden en aan het einde van de sprint levert de aannemer de gracht op. Voor een volgende sprint kan de landheer weer een nieuwe user stories aandragen.

Conclusie: user stories dwingen je om iets te maken waar de gebruiker blij van wordt! En met sprints houd je de vaart erin! Interessant? Deel drie van deze serie geeft je een stappenplan om je eerstvolgende grote project scrum aan te pakken.

Guido,

tekst en concept

Inspiratie | , , ,